Efter køb

EFTER KØB

Hvis du har købt cyklen i en kasse – og løbende vedligeholdelse af din cykel !

Generel dansk brugsanvisning

Meget vigtige informationer
Cyklen og dens fittings er overvejende fremstillet i aluminium. Dette betyder, at al montage og sammenspænding skal foregå med største forsigtighed. Overspændes bolte, skruer eller fittings er dette ikke omfattet af garantien. Stelnummeret på cyklen forefindes på venstre side af sadelstangsrøret. Det er en bogstav/talkode, som består af 2 bogstaver, 5-6 tal og 1 bogstav. Det er også angivet på fakturaen
Udpakning af cykel
Værktøj: Hobbykniv – Bidetang
Når du modtager cyklen er den pakket ind i en stor karton.
Åben først kartonen og tag sadlen med sadelpind ud af kartonen.
Derefter tager du cyklen ud af kartonen.
Til sidst er der en lille æske med diverse løsdele der skal anvendes til cyklen.
Skær evt. kartonen i store stykker og sæt cyklen herpå, så du undgår skrammer og skader på cyklen.
Skær/klip den beskyttende emballage af cyklen. Pas igen på at du ikke kommer til at lave skrammer når du skærer/klipper beskyttelsesemballagen af.Forskærm frigøres for sin emballage og lægges til side.
Beskyttelseshætterne fjernes fra forhjulet, og hjulet sættes til side.
Montering af styr
Værktøj: 6mm Unbrakonøgle
Når du når til at styret skal vikles ud af cyklen, så sørg for at forgaflen vender rigtigt inden du monterer styret i cyklen.
Drej styret så skiftekablet er foran bremsekablet.
Anvend en 6mm unbrakonøgle til at spænde styret let – ikke for fast endnu.
NB: Styret må aldrig komme højere op end begrænsningsmærket i styrstammen – !

Gå til toppen af siden…
Montering af forskærm – Citybikes og Junior ATB cykler:
Værktøj: 6mm Unbrakonøgle – 8 og 10 mm ring-/gaffelnøgle
Tip: Vend cyklen på hovedet, men sørg for at den står på et beskyttende underlag så den ikke ridses.
Åben den lille æske der blev taget op af den store karton. I denne æske findes en lille pose indeholdende en 6mm bolt m. skive og møtrik.
Åben posen så bolt, skive og møtrik er klar til anvendelse. Du skal nu også bruge forrefleksen.Skru de to skruer ud der sidder for enden af forgaflen. Her anvendes en 8mm ring-/gaffelnøgle.
Ta’ bolten og monter en skive på den, herefter stikkes bolten ind i forrefleksen, fra refleksens side.
Ta’ nu forskærmen og stik den korte ende af skærmen ind imellem bremseklodserne bagfra.
Spænd først skærmstiverne fast til gaffelenderne med de to bolte du lige har skruet ud.Når det lille beslag på skærmen kommer til gaflen, monteres bolten m. refleksen forfra igennem det lille hul i gaflen.

NB: Sørg for at refleksen peger den rigtige vej – altså modsat retning af skærmen.
Monter nu skive og møtrik og spænd skærmen fast. Hertil anvendes en 10mm ring-/gaffelnøgle.
Montering af forskærm – Retro, Junior Retro og Turist cykler:
Værktøj: 6mm Unbrakonøgle – 8 og 10 mm ring-/gaffelnøgle
Tip: Vend cyklen på hovedet, men sørg for at den står på et beskyttende underlag så den ikke ridses.
Åben den lille æske der blev taget op af den store karton. I denne æske findes en lille pose indeholdende en 6mm bolt m. skive og møtrik.
Åben posen så bolt, skive og møtrik er klar til anvendelse. Du skal nu også bruge forrefleksen + den vedlagte styrstabilisator.Skru de to skruer ud der sidder for enden af forgaflen. Her anvendes en 8mm ring-/gaffelnøgle e.lign.
Ta’ bolten og monter en skive på den, herefter stikkes bolten ind i forrefleksen, fra refleksens side.
Skru nu den lille “tynde” 5mm bolt i stellet på cyklen. Bøsset hertil sidder ca. 15cm fra forgaflen på undersiden af underrøret.
Denne bolt skrues næsten helt i bund.Ta’ nu forskærmen og stik den korte ende af skærmen ind imellem bremseklodserne bagfra.
Spænd først skærmstiverne fast til gaffelenderne med de to bolte du lige har skruet ud.Når det lille beslag på skærmen kommer til gaflen, monteres bolten m. refleksen forfra igennem det lille hul i gaflen.

NB: Sørg for at refleksen peger den rigtige vej – altså modsat retning af skærmen.
Monter nu skive og møtrik og spænd skærmen fast. Hertil anvendes en 10mm ring-/gaffelnøgle e.lign.
Husk her at montere det lille vinkelbeslag der medfølger styrstabilisatoren.
Vinklen skal pege modsat skærmen. Nu er det tid for montering af “fjederen” – pas på ! – Den kan slå hårdt og lave ridser/mærker både i dig og på cyklen.
Det nemmeste er: I den ene ende af “fjederen” er krogen lidt mere kantet end den anden. Sæt den kantede ende i vinkelbeslaget først.
Træk “fjederen” ud til den lille bolt som du satte i stellet lige før.
Tip: Hertil kan du evt anvende et lille stykke snor med en løkke, der sættes på krogen på “fjederen” og herefter igennem pedalarmen og tilbage i løkken. Herefter trækkes stille og roligt indtil krogen er ved den lille bolt.
Til sidst kan du sætte den sorte beskyttelseskappe henover “fjederen”.Gå til toppen af siden…Montering af forhjul
Værktøj: 15 mm ring-/gaffelnøgle
Inden du monterer forhjulet er det en god idé at hjulene kører samme vej. Ligesom på biler er der også på visse cykler, nogle dækmønstre der er beregnet til at køre fremad. Dette kontrollerer du ved at holde forhjulet op ved siden af baghjulet, og se om mønstret peger samme vej. Gør det ikke det, så vendes forhjulet. Forhjulet fører du nu i en lige linie hen til forgaflen og sætter hjulet i og spænder fast. Sørg for at hjulet sættes lige i forgaflen. Dvs at der skal være lige stor afstand fra indersiden af gaffelbenet til fælgen på begge sider. Nu kan du spænde hjulet helt fast. Hertil anvendes en 15mm ring-/gaffelnøgle e.lign.
Tip: Hvis det er svært at få hjulet ned forbi forbremsen, kan denne udløses ved at tage den lille bremsebøjle ud af beslaget på bremsen.

Justering af forbremse
Værktøj: 5mm Unbrakonøgle – Lille stjerneskruetrækker
Hvis du har udløst bremsen ved montering af forhjulet, skal denne nu sættes i igen. Løsne nu bolten der spænder på wiren og træk wiren helt til, så bremseklodserne rører fælgen. Herefter fires 5mm ud igen, og der spændes. Prøv så at trække i bremsegrebet på styret et par gange og se om bremsen slipper fælgen lige meget på begge sider. Sker det at bremsen trækker til den ene side, kan det være at hjulet ikke sidder lige i gaflen eller at bremsen skal justeres. Hjulet kan justeres som beskrevet ovenfor, men bremsen skal justeres med stjerneskruetrækkeren.

Dette gøres på siden af bremsen, helt nede hvor den er monteret på gaflen. Oftest er det en lille sort skrue. For at få armen til at bevæge sig mere ud, skal skruen spændes – for at armen skal mere ind, skal skruen løsnes.
Nu skal bremseklodserne justeres. Hvis de ikke ligger lige til fælgen når man trækker i bremsegrebet, så skal bremseklodserne justeres. Dette gøres ved at løsne den store bolt på siden af bremsen lige ud for bremseklodsen. Det bedste er at justere klodsen så den lige får fat i fælgen på forkanten inden den trækker helt ind til fælgen.

Montering af cykelklokke
Værktøj: Stjerneskruetrækker
Klokken monteres i samme side som bremsegrebet.
Når du spænder klokken skal du passe på ikke at spænde for hårdt. Det er kun et plastikbeslag, så den skal ikke have for meget. Fejlen kan blive at klokken ikke virker, eller at den spændes i stykker.

Gå til toppen af siden…

Kædespænding
Værktøj: 8, 10 og 15mm ring-/gaffelnøgle – 5mm Unbrakonøgle
I sjældne tilfælde kan det være nødvendigt at justere kædespændingen. Dette er oftest efter at cyklen har været i anvendelse i et stykke tid.
Men prøv at dreje pedalarmene rundt og tryk på kæden imens. Føles kæden meget slap hele tiden, så skal kæden justeres.
Se vejledning i instruktionsbogen om dit gearnav hvordan du skiller skiftesystemet ad.

Montering af pedaler
Værktøj: 15mm gaffelnøgle
OBS: Der er to forskellige pedaler –

Hver pedal er forsynet med et bogstav på akslen for enden af gevindet. Bogstavet L (left) betyder, at pedalen skal monteres på cyklens venstre side. Bemærk at L samtidig betyder venstregevind. Bogstavet R (right) betyder, at pedalen skal monteres på cyklens højre side. Bemærk at R samtidig betyder højregevind. Pedalerne skal skrues på med fingrene og må aldrig køres så stramt, så de skal tvinges på ved hjælp af værktøj i starten. Tvangsmonteres pedalerne, vil gevindet i pedalarmene straks være ødelagt, og pedalerne vil efterfølgende være umulige at montere igen. Skade på pedalarme som følge af fejlagtig montering er ikke omfattet af garanti.
Det vil altid være en god idé at smøre lidt fedt eller tyk olie på pedalgevindet da det er yderst udsat for vejr og slidtage.

Montering af sadel
Værktøj: 5mm Unbrakonøgle – evt. 13mm ring-/gaffelnøgle

Kontrol af dæktryk
Før du begynder at køre på cyklen skal du kontrollere dæktrykket. Det står på siden af dækket hvor stort et tryk der er optimalt for lige netop det dæk.

Gå til toppen af siden…

Løbende vedligeholdelse:

Justering Gear – Kabeljustering

Ved brug af cyklens gear og bremsesystem vil spiralkablerne (det sorte plastkabel udenpå stålwiren til gear og bremsesystem) blive sammenpresset en anelse. Dette medfører at bremseeffekten nedsættes, og at cyklens gearsystem kan have svært ved at skifte. Dette er helt naturligt og løses let helt uden brug af værktøj
Justering foretages helt enkelt
Følg vejledning i den medfølgende manual på dit gearnav. Skulle denne mangle, kan du rekvirere en kopi ved at sende en forespørgsel til os.

Krankvedligeholdelse

Krank lejer: Kranken skal altid undersøges efter kørsel i vand eller mudder. Kranken skal kunne glide frit og der må ikke være sideslør. Hold altid låseringen spændt og lejerne velsmurte.
Krank og Pedaler
Udskift bøjede kranke og tandhjul. Prøv ikke at strække dem. Pedaler vil have behov for smøring jævnligt, specielt efter kørsel i vådt vejr. Efter de første ca. 100 km, skal krankbolte efterskrues og pedalarme og kædebolte skal tjekkes.
Vedligeholdelse af kæde
Kæden er smurt fra fabrikken med en speciel olie. Der må aldrig bruges fedt eller fede olier på kæden. Hvis kæden skal smøres må der alene anvendes tynde, syrefri speciel olier, der er beregnet til formålet. Fede olier og fedt sætter sig i led på gearvælger og tandhjul. Dette forårsager at gearsystemet ikke fungerer efter hensigten.

Gå til toppen af siden…

Åbning af kassen

  • Tag cykel og dele til cyklen ud af papkassen
  • Vær opmærksom på at alt er taget ud af papkassen
  • Mindre dele kan være fastgjort til styret eller ligge i en lille æske
  • Klip alt beskyttelsesemballage af – pas på ikke at ridse cyklen.
  • Drej forgaffel således den vender fremad
  • Monter forsigtigt styret i kronrøret – sørg for at det vender rigtigt
  • Åben den lille æske og del tingene ud på bordet.
  • Monter forskærm
Vejledning som vedlagt cykel!
Indledning
Indeholder:
  • Eftersyn og vedligeholdelse
  • Sikkerhed
  • Montering af forhjul
  • Montering af styr
  • Montering af sadel
  • Montering af pedaler
  • Montering af håndbremsekabel
  • Håndtering af gearskift/krank
  • Justering/vedligeholdelse af håndbremsekabler
  • Dæk- & hjulvedligeholdelse
  • Generel vedligeholdelse/smøring
  • Montering af sikkerhedsudstyr/reflekser
  • Installation af håndbremse & -klodser
  • Regler i trafikken
Justering af sadel
Sadlen kan let justeres enten op eller ned. Juster sadlen således, at rytters knæ bøjer let, når foden er i laveste pedal position. Note: Producent og forhandler er ikke ansvarlig for ødelæggelse, fejl eller mangler, der skyldes fejlagtig håndtering og montering af cyklen.

Gå til toppen af siden…

EFTERSYN & VEDLIGEHOLDELSE

Dette er ment som en generel beskrivelse af, hvad De som minimum bør gøre for at inspicere din nye cykel. Yderligere beskrivelse vil følge senere i denne manual.
Generelt
Skruer og bolte skal kontrolleres og strammes hver 1-2 uger. Gennemgå jævnligt cyklen for ødelagte dele, gaflens position samt øvrige komponenters position.
Bremser
Hold bremseklodserne 2-4mm fra cykelfælgen. Undersøg dem jævnligt for slidtage og udskift dem når det er nødvendigt. Tør evt. olie og snavs væk som opstår på fælgene.
Bremsekabler
Kablerne øges i længden ved brug. Undersøg og spænd dem kontinuerligt. Erstat dem når det er nødvendigt. Bøj aldrig kablerne for skarpt.
Forgaffel
Bøjede eller ødelagte forgafler skal udskiftes. Forsøg aldrig at reparere – eller strække – bøjede gafler ud.
Kronrørslejer
Spænd lejet let til således, at styret drejer helt frit, men helt uden slør (må ikke kunne rokke)
Forhjul
Hjulet skal sættes i midten af forgaflen med akslen helt strammet. Hjulnavet er beskyttet mod snavs, dog skal det kontinuerligt undersøges, specielt efter cykling i vand. Tag forhjulet af og drej akslen rundt med fingerne. Akslen skal kunne bevæge sig frit med kun meget lidt friktion. Åbn kun hjulnavet for at fjerne lejer, hvis lejerne skal udskiftes.
Krank lejer
Kranken skal altid undersøges efter kørsel i vand eller mudder. Kranken skal kunne glide frit og der må ikke være sideslør. Hold altid låseringen spændt og lejerne velsmurte.
Krank og Pedaler
Udskift bøjede kranke og tandhjul. Prøv ikke at strække dem. Pedaler vil have behov for smøring jævnligt, specielt efter kørsel i vådt vejr. Efter de første ca. 100 km, skal krankbolte efterskrues og pedalarme og kædebolte skal tjekkes.
Baghjulet skal være centreret i rammen med akselmøtrikker fastspændt. Det forseglede hjulnavsleje kan undersøges ved at tage hjulet af og skrue akslen løs med hænderne. Det skal kunne bevæge sig frit med meget lille friktion. ÅBEN IKKE HJULNAVET FOR AT FJERNE LEJER MEDMINDRE DISSE HAR BEHOV FOR UDSKIFTNING.
Kæde
Undersøg jævnligt kæden for tærring el. lign. Vedligehold ofte og smør hvert enkelt led med olie.
Sadelvedligeholdelse
Juster for bedre komfort. Tag ikke sadelpinden højere op end MINIMUM INSERTION mærket på sadelpinden. Stram sadelpinds bolten indtil sadlen ikke kan rotere.
Dæk
Hold dækkene fyldte med luft med det rette lufttryk. Dette er indikeret på dæksiden. En fod- el. håndpumpe skal benyttes. Sørg for at dæk er korrekt monteret til fælgen.
Reflekser
Reflekser skal monteres på forgafler, bag på sadlen/bagagebære, pedaler og cykeleger/dæksider. Ødelagte eger skal straks erstattes.
Stellet
Undersøg jævnligt stellet for brud i malingen ved stellets samlinger. Dette kan indikere bøjninger eller brud på selve stellet. Erstat straks bøjede eller brudt stel. Ødelagt/svækket stel vil lægge øget pres på andre dele af cyklen og er meget farligt.

Gå til toppen af siden…

Regler for sikker cykling:

  • Kør altid med hjelm og korrekt cykelbeklædning.
  • Observer altid alle lyskryds, stopskilte, ensrettet-skilte samt øvrige former for signaler og skiltning.
  • Benyt altid lygter, når der cykles i tåge, mørke & -tusmørke.
  • Kør aldrig på fortove, og tag i øvrigt hensyn til fodgængere.
  • Vær altid opmærksom på øvrige trafikanter.
  • Skub aldrig til andre cyklister.
  • Forsøg aldrig at lave specielle øvelser eller kapløb i trafikken.
  • Kør aldrig mere end en på cyklen og medtag aldrig bagage, der nedsætter kontrollen af cyklen
  • Kontroller og test bremser jævnligt.
  • Brug korrekte håndsignaler for sving til højre/venstre og ved stop.
  • Kør i den rigtige vejbane og lad være med at køre i zig-zag.
  • Kør altid en efter en i en række
  • Sænk farten og stop når en vej krydses
  • Kør aldrig i zig-zag i mellem øvrige trafikanter.
  • Sæt farten ned ved kantstene eller andre massive ændringer i underlaget.
  • Kør altid forsigtigt og hensynsfuldt.
Specielle forholdsregler for kørsel i vådt føre
Bremseeffekten er reduceret under kørsel i vådt føre, derfor henleder vi specielt opmærksomheden herpå. Vær altid opmærksom på dette og brems i god tid.
Montering af cykelstyr:
  • Løsn bolten i toppen af cykelstyret og påsæt herefter styret til minimum “MINIMUM INSERT” mærket på styret.
  • Placer styret så det sidder fuldstændigt lige i forhold til forhjulet.
  • Spænd bolten til styret.
  • Undersøg at styret er spændt godt fast ved at holde forhjulet mellem benene samtidig med, at der forsøges at rykke ved styret. Der må ikke kunne rokkes ved styret.

Gå til toppen af siden…

Montering af sadel:

  • Løsn sadelpindsbolten indtil møtrikken næsten er skruet helt af.
  • Placer sadlen, således sædet vender fremad i den ønskede position.
  • Spænd sadelpindsbolten med fingrene.
  • Smør sadelpinden med lidt fedt og indsæt den i cykelstellet. Juster og spænd sadelpindsbolten således sadlen er fastgjort til stellet
  • Juster sadlens vinkel således den er parallel med overrøret.
  • Forsøg at rykke ved sadlen for at sikre, at den er spændt tilstrækkeligt.
Montering af pedaler:
  • Pedalerne er mærket med “R” (højre) og “L” (venstre).
  • Påfør smørelse på pedalgevindet.
  • Monter pedalen mærket “R” på højre pedalarm (på kædesiden af cyklen). Højre gevind
  • Monter pedalen mærket “L” på venstre pedalarm. Venstre gevind
  • Efterspænd begge pedaler.
Håndtering af gear
Deres Mountain Bike gear-system skifter gear ved at flytte kæden fra et tandhjul til et andet. Kæden kan kun flyttes under pedalbevægelse. Brug aldrig vold under gearskiftning. Den letteste måde at skifte gear på, vil være under rolig pedalbevægelse. Skift altid gear inden kørsel op ad bakke. Gearskiftet består af 2 håndstyret gearskiftere. Højre gearskifter kontrollerer de bagerste tandhjul. Skubbes højre gearskifter fremad vil kæden flytte fra mindste tandhjul (højeste gear) til større tandhjul efter ønske (lavere gear). Venstre gear kontrollerer de forreste tandhjul. Ved at skubbe venstre gearskifter fremad vil kæden flytte fra højeste tandhjul (højeste gear) til lavere tandhjul efter ønske (lavere gear). De kan skifte gear ved let pedalbevægelse samtidig med at gearskiftet på styret rykkes roligt. De vil hurtigt få en fornemmelse for hvilke gear, der lige passer Dem og køresituationen. Den eneste måde at lære er ved at øve. Forsøg aldrig at skifte gear under hårde tråd i pedalerne. Forsøg aldrig at skifte gear når pedalerne trædes baglæns. Dette kan betyde, at kæden løsnes fra tandhjulene og “tabes”.
Pedaler
Drej hver pedal for tjekke for støj eller modstand. Pedaler kræver sjældent vedligeholdelse, men skulle der være behov herfor gøres følgende:
  • Fjern pedalerne fra pedalarmene og følg herefter illustrationen.
  • Alle dele rengøres for smørelse og undersøges for slitage.
  • Smør atter alle dele.
  • Herefter samles pedalerne atter.
  • Vær opmærksom på at placere de rigtige dele til den rigtige pedal.
  • Herefter sættes pedalerne atter fast på pedalarmene.

Gå til toppen af siden…

Afmontering af pedaler

Alle cykler kan komme ud for at kranken ødelægges. Ved køb af cyklen skal krankboltene efterspændes. Eftersom at kranken er monteret på en “tapered spindle”, vil der uværgeligt opstå slitage under brug af cyklen. Kranken skal tjekkes efter ca. 80 km. Cykling. Undersøg samtidig tandhjul og bolte. For at fjerne pedalarmene, skal støvkappen fjernes. Fjern pedalerne ved at benytte 14mm eller 15mm kranknøgle. Skru aftrækkeren helt ind i pedalarmene, herefter skrues på yderste del af aftrækkeren indtil pedalarmen kommer af. Rengør alle løse dele før pedalarmene igen samles og spændes korrekt. Før pedalarmene monteres på kranken er det vigtigt at al snavs er fjernet og fri for smøring. Fastgør herefter pedalarmene og afslut med at montere støvkapsel.
Tilpasning af pedalarme:
  • Indsæt pedalarmene i kranken
  • Stram møtrikken med momentnøgle (20 lb)
Dæk- & hjulvedligeholdelse:
  • Dæktryk er indikeret på siderne af dækket.
  • Benyt fod- eller håndpumpe for at pumpe dækkene
  • Kør aldrig på dæk, der indeholder for lavt lufttryk. Dette kan være årsag til fx punkteringer
  • Vær opmærksom på at dækkene er placeret korrekt i fælgen.
  • Undersøg fælgen for evt. ujævnheder
  • Vi anbefaler at efterspænding af eger udføres af autoriseret personale.
Sikkerhedsudstyr/reflekser
Deres cykel indeholder et komplet sæt af reflekser. Påføring heraf er nemt og hurtigt:
  • Den klare refleks skal monteres på forgaflerne og altid vende fremad.
  • Den røde refleks skal monteres på sadelpinden og altid vende bagud.
  • Reflekser til eer, skal naturligvis monteres på for- såvel som baghjul.

Gå til toppen af siden…

Vedligeholdelse

Deres cykel har mange dele, der under cykling hele tiden vil være i bevægelse. Rengøring og smøring af disse komponenter vil gøre, at Deres cykel kører optimalt samt generelt vil have en længere levetid. Følgende dele vil jævnligt have behov for smørelse:
  • Kæde
  • Gear for & bag på cyklen
  • Bremsekabler
  • Bremsekæbers drejepunkt
  • Kabler i forbindelse med gearskift
  • Frihjul
ADVARSEL! Ved brug af håndbremser følges enten vejledning 1 eller 2:
  • Vær opmærksom på at benytte håndbremsen til baghjulet først og benyt herefter håndbremsen til forhjul.
  • Alternativt kan håndbremsen til baghjul og håndbremsen til forhjul benyttes samtidig.
  • Juster fjederspændingsskruen for at være sikker på at bremseklodserne er ca. 2 mm. fra cykelfælgen.
  • Tryk min. 8 gange på håndbremsen for at sikre at bremseklodserne er monteret korrekt inden cyklen tages i brug.
FORSIGTIG! Vær opmærksom på at montere den rigtige bremseklods på den rigtige bremsekæbe når bremserne monteres på for- & baghjul. Monter bremseklodsernes krumning således den passer til fælgens krumning.

Gå til toppen af siden…

12 grundlæggende regler for cykling. Fravigelser fra disse kan resultere i injurier mod cyklisten:

  • Vær altid opmærksom på lysregulering og anden skiltning – og følg disse efter lovens forskrifter
  • Hold til højre side i trafikken
  • Kør med trafikken – ikke imod
  • Kør altid i en række – en efter en
  • Kør tæt til kantstenen, naturligvis uden at pedalen rammer kantstenen
  • Vær opmærksom på åbne bildøre eller på biler, der er ved at glide ind i trafikken fra parkering. Vær altid rede til at kunne stoppe såfremt det måtte være nødvendigt.
  • Brug altid håndmarkering ved stop eller sving til højre/venstre.
  • Vær altid særdeles opmærksom på den øvrige trafik. Stig altid af cyklen, under færden blandt forgængere. Se altid til begge sider, når vejen krydses.
  • Undgå altid kloakdæksler, kloakriste mv. for at undgå styrt og beskadigelse af rytter såvel som cykel.
  • Vær ekstra opmærksom ved kørsel i sne, tåge, regnvejr, tusmørke og under nattekørsel.
  • Vær fortrolig med anvendelsen af Deres cykel
  • Udsyn er begrænset i tåge, regnvejr, tusmørke og om natten, undgå derfor hasarderet kørsel.
  • Vær opmærksom på, at cyklen er udstyret med reflekser samt, at disse er monteret korrekt.
  • Husk altid at benytte cykellygter under kørsel hvor forholdene for lys er nedsat.
  • Vær opmærksom på at lyst tøj samt tøj med reflekser ses tydeligst af den øvrige trafik.
  • Vær opmærksom på at undgå løsthængende tøj, da dette kan blokere hjulene og derfor vil være til fare for rytteren. Endvidere kan løsthængende tøj også dække for reflekser.
  • Vær ekstra opmærksom under kørsel i regnfuldt eller øvrigt glat vejr, da dette kan gøre, at dækkene lettere vil glide på underlaget samtidig med, at bremselængden vil være nedsat.
  • Vær altid opmærksom på fodgængere
  • Hold altid tilbage for fodgængere
  • Brug ringeklokke, når fodgængere skal passeres.
  • Hold afstand til fodgængere.
  • Parker aldrig steder, hvor cyklen vil være til gene for andre.
  • Kør aldrig mere end en på cyklen
  • Kør aldrig med bagage el. lign. som vil nedsætte kontrollen over cyklen.
  • Hold aldrig fast i andre ryttere, biler, knallerter, motorcykler el. lign. under kørsel.
  • Kør altid med begge hænder på cykelstyret.
  • Kør altid sikkert på cyklen og vær iført korrekt cykelbeklædning for at hindre, at hjulene blokeres af beklædning eller, at reflekser dækkes. Vær sikker på cyklen passer til Dem samt, at cyklen fungerer optimalt.
  • Vær opmærksom på øvrige ryttere. Vær opmærksom på forankørende biler og ryttere og vær forberedt på pludselige opbremsninger el. lign. Hold afstand til den øvrige trafik. Vær særligt opmærksom på overhalende trafik, da dette kan give ændringer i Deres kørsel.

Gå til toppen af siden…

Værktøj til samling og justering af din nye cykel:

  • Hobbykniv
  • Bidetang
  • 5mm Unbrakonøgle
  • 6mm Unbrakonøgle
  • 8mm ring-/gaffelnøgle
  • 10mm ring-/gaffelnøgle
  • 13mm ring-/gaffelnøgle
  • 15mm ring-/gaffelnøgle
  • Skruetrækker
  • Philips skruetrækker #2
  • ADVARSEL: Vær opmærksom på at hjulet er sat og strammet til korrekt. Er dette ikke tilfældet vil det kunne volde stor skade for både rytter og cykel.
  • Vær opmærksom på, at det er forhjulet, som er sat til forgaflen.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk